Marius Giura: „Cui ii spui ca muncesti pe branci un an intreg pentru Garana nu te crede”

Festivalul de jazz de la Gărâna a supraviețuit și fără bani de la Primăria Timișoara. Întreg scandalul de anul trecut a fost, de fapt, doar un balon de săpun, pentru că PMT nu mai finanțează evenimentul de nouă ani! Neobositul Marius Giura știe care e singurul „ingredient” fără de care nu se poate organiza o manifestare de o asemenea anvergură. Festivalul de la Gărâna, ajuns la „respectabila” vârstă de 17 ani, merge mai departe, cu super-invitați, laureați cu multe Grammy-uri.

Mai sunt trei săptămâni până la festival. E ediția a XVII-a, a fost greu?
A fost mai greu ca niciodată. E criză, s-au pierdut finanțări, de banii de la primărie nu vreau să vorbim. Nu doresc să fiu asociat în niciun fel de discuție cu primarul Nicolae Robu. În ultimii nouă ani, doar în 2012 a existat finanțare din partea Primăriei Timișoara. E un lucru pe care lumea nu-l știe. A fost inițiativa consilierului liberal Ciprian Jichici, consiliul local a zis da, însă eu cred că le-a băgat cineva în cap ideea că sunt probleme, pentru că e în alt județ. E bine să se știe, doar anul trecut au existat acei bani. Festivalul a mers și fără bani de la PMT și, ca dovadă, merge și anul ăsta.

Ați primit până la urmă banii?
Da, în cele din urmă, i-am primit. Bani mai mulți înseamnă artiști mai mulți. Cine își imaginează că eu trăiesc din asta se înșală. Fiecare ban care intră se duce la artiști. E un festival scump, pentru că sunt mari vedete, avioanele sunt foarte scumpe, mai intervine transportul terestru, mașinile… Acolo, fiecare fir de iarbă costă. Nu am niciun sponsor hotel, nu am niciun sponsor pentru mâncare, pentru utilități…

Au existat voci anul trecut care au spus „Foarte bine că nu le mai dă primăria bani, e în alt județ, nouă la ce ne folosește”…
În Gărâna, până și primarul e timișorean. În Crivaia, Văliug, Gărâna, Brebu, 70-80% sunt timișoreni. E locul de evadare cel mai la îndemână pentru timișoreni. Pe ponton la Crivaia, dacă te duci sâmbăta, e jumătate de oraș. În plus, toată organizarea festivalului e făcută de timișoreni. Cazările sunt făcute în pensiuni înregistrate fiscal în Timișoara. Când Timișoara va fi capitală culturală europeană, festivalul de la Gărâna nu poate fi un vector de imagine?

Se mișcă Timișoara în direcția asta, a capitalei culturale?
Nu prea. Eu cred că nu putem lua fața Clujului sau a Iașiului. Nu se întâmplă mare lucru cu orașul, cu trotuarele, cu reparatul caselor… Degeaba ai un oraș istoric, dacă clădirile astea sunt lăsate în paragină. Piața Unirii e altceva, dar Iosefinul, Fabricul, gara… În plus, cine urmărește fenomenul poate vedea că la Cluj chiar se întâmplă lucruri. E TIFF, a fost Deep Purple… În Timișoara se umplu cluburile la anumite evenimente, dar să nu uităm că ultimul mare concert aici a fost cu Shakira, în 2006, și nici atunci n-a fost plin stadionul și au venit spectatori și din alte părți.

Există acum un alt festival, organizat la Timișoara cu o săptămână înainte de Gărâna. Primăria mizează pe 30.000 de oameni în trei seri, deci e un festival mare…
Nu mă lezează. Cei care se pricep dau definiția de festival mic sau mare. Până la urmă, nu numărul spectatorilor dă dimensiunea evenimentului. Un festival de jazz într-o piață nu se prea întâmplă. E adevărat că la fel de bine s-ar putea spune că nici Gărâna nu e loc de jazz. Dar aici e alt concept.

garana1

Cine vine în acest an la Gărâna?
Unul din artiști a fost antamat încă dinainte de ediția de anul trecut. Mi-l doresc de cinci sau șase ani. Este vorba despre Bill Frisell, care cântă în prima zi. Sunt artiști, în special americanii, care nu aleg Europa în fiecare vară. Frisell n-a mai fost în Europa vara de vreo zece ani. Piața americană e mare, Canada e mare… Japonia nu mai vorbim…

În plus, vedetele mari în jazz sunt persoane relativ în vârstă. Și atunci e o altă dificultate, legată de conexiunile de zbor. Ești în capătul Europei, conexiunile sunt foarte proaste, faptul că a dispărut Viena e un minus enorm, am pierdut artiști din cauza asta, pentru că nu s-a putut găsi o soluție să-i aducem de la Istanbul înainte și să-i ducem în Italia după.

Se întâmplă să vrei să aduci un grup, care vine și în condiții prietenoase, și pe bani relativ puțini și te costă mai mult avionul. Sunt tot soiul de legi noi, iar dacă cutia instrumentului nu are dimensiunile să încapă deasupra scaunului, mai cumperi un bilet. Sunt contrabasiști care nu acceptă să se despartă de instrumentele lor. Au instrumente de 200 de ani și atunci cum să fie de acord să fie aruncate în cală, așa cum se întâmplă cu bagajele? Unii au asigurări de două milioane de euro pentru instrumentele lor.

Alți invitați pe care i-ați dorit și pe care îi aveți..
Charles Lloyd, care vine a doua oară, dar vine cu alt proiect, cel mai valoros al lui, „Stangam”, în care cântă și Zakir Hussain. E un turneu mondial, ocazionat de cei 75 de ani pe care i-a împlinit, pentru care a luat Grammy și alte multe premii. Lui Lloyd i se spune „Împăratul” și e singurul din generația în vârstă a marilor muzicieni americani care e încă activ.

Îl aduc în sfârșit unde își dorea demult pe Arild Andersen, din Norvegia, un contrabasist fabulos. John Surman e prima dată în România cu un proiect personal de jazz. El a mai fost în România la niște concerte de muzică sacră. Cel mai bun tânăr grup european, In the Country, tot din Norvegia, o să cânte sâmbătă.

O să fie un supergrup din Lituania, Dainius Pulauskas Band, care are un proiect care se numește „Birds” și pe care probabil o să-l prezinte aici. O să mai fie un grup din Polonia, Pawel Kaczmarczyc Audiofeeling Band, școala poloneză e una dintre cele mai bune din Europa. Duminică am două nume mari, Magnum Ostrom și Bugge Wesseltoft & Joe Clausell & Ilhan Ersahin – The Electric Trio.

De ce sunt atât de mulți muzicieni nordici?
Pentru că eu sunt un tip subiectiv și am ales de fiecare dată, am riscat pe gustul meu și, până acum, am reușit. Este cea mai fantastică școală de muzicieni din lume.

garana20

E mai greu să convingeți sponsorii acum, decât înainte de criză?
Totdeauna a fost greu. Jazz-ul fiind de nișă trezește sau nu interesul unui potențial sponsor. Mai mult, sponsorii mari din România sunt interesați de vânzări, de public de masă, ceea ce e destul de greu să realizezi cu un festival de jazz, chiar dacă festivalul ăsta a adus și 15.000 de oameni pe seară. Față de un concert rock, cu Rolling Stones, de exemplu, sau un concurs de motociclete în București, unde sunt zeci de mii de oameni, acolo există un interes mai mare. E greu să convingi pe cineva să vină în fața unei audiențe care nu e neapărat targetul lor.

Cum arată spectatorul „de Gărâna”?
E un festival de familie în primul rând și sunt spectatori de la 3 ani la 75 de ani. Cei care vin la Gărâna au în general pregătire superioară, minimum medie, oameni care au apetență pentru cultură. La Gărâna nu e numai un festival, se întâmplă și altele, lansări de carte, expoziții, tabără de sculptură.

E trendy să mergi la Gărâna?
Da, pentru unii este. E tipic pentru România. Poți vedea diverși politruci plimbându-se prin fața scenei cu o pătură în mână, chipurile pentru a căuta un loc, și cum a dat întunericul au dispărut la grătare, la Văliug. Sunt mulți care vin din curiozitate, dar în general cine vine o dată acolo și are ceva în cap e un tip câștigat pentru edițiile viitoare. Întotdeauna am avut grijă să aduc și trupe cu cârlig, nu neapărat cu un free jazz din acela apăsător, care să te zăpăcească.

V-ați mai apuca de organizat festivalul, dacă ar fi s-o luați de la capăt?
Nu. Cui ii spui că muncești pe brânci un an întreg nu te crede. Trebuie să suporți umilințe de neimaginat din partea celor pe care îi abordezi să te sprijine. Am simțit-o și în Timișoara, și în București, și în multe locuri. Oamenii nu sunt interesați nici măcar să piardă timpul cu o asemenea discuție care vizează ceva ce pentru ei nu aduce nimic. Mai cu seamă în Timișoara, atitudinea față de publicitate e de genul ăsta. Toată lumea le știe pe toate, nimeni nu are nevoie de publicitate, că oricum vinde, oricum concurența e slabă sau nu există.

Ați zis vreodată „Gata, asta e ultima ediție”?
De multe ori. Dar n-am făcut-o, pentru că întotdeauna mi s-a părut un proiect câștigător, un proiect necesar și de fiecare dată am fost convins că dacă nu-l mai fac, moare. Eu sunt legat foarte mult de zona aia. Festivalul a fost un motor fantastic pentru Gărâna și pentru Crivaia, a fost evenimentul care a atras lume acolo și nu neapărat bănățenii. Când am început, existau un motel de stat și o pensiune, cea în care a început festivalul. Acum sunt peste 40 de pensiuni.

A fost o ediție în care am și declarat public că nu mai fac festivalul. Erau chestii organizatorice. S-a promis cazare gratis și a trebuit s-o plătesc… Șase luni am plătit de la mine după aceea. Deci vin și cu bani de acasă, și încă de multe ori. După un festival de jazz la Timișoara, am plătit ce era de plătit cu moștenirea de la bunicul: un apartament pe care îl moștenisem împreună cu vărul meu și pe care l-am vândut. Partea mea a plătit festivalul.

Aveți vreun regret legat de festivalul de la Gărâna?
Am multe regrete. În primul rând, că nu trezește interesul pe care ar trebui să-l trezească. În momentul de față, timișorenii nu mai sunt decât cam jumătate din spectatorii care vin la Gărâna. Oamenii nu mai au nici măcar curiozitatea să vină să vadă cum e.

De ce ar trebui să vină lumea la Gărâna?
Eu dacă aș auzi că într-o seară cântă doi muzicieni care au împreună 25 de premii Grammy și sunt vedete internațional incontestabile, aș avea o curiozitate. Charles Lloyd a cântat inclusiv cu Hendrix. Zakir Hussain e cel mai mare percuționist al lumii.

Nu sunt prea scumpe biletele?
Uitați-vă pe orice site de ticketing din lume și o să vedeți că un concert cu Bill Frisell costă 70 de euro. La Gărâna, 250 de lei, pe toate serile, nu e 70 de euro.

garana34

Poate muri festivalul de la Gărâna?
Nu cred. Am și eu o anumită vârstă, probabil că încă zece ani am să-l mai duc, probabil încă vreo cinci sau zece o să-i pot sfătui pe cei care-l vor duce mai departe, respectiv copiii mei… Festivalul de la Gărâna e un festival de familie și prieteni. Au fost ani în care am încercat asocieri și n-au mers. Decât să mă irite ceva, am renunțat.

Dar e nevoie de un astfel de festival?
Este. Când auzi oameni care spun că-și programează concediul în funcție de perioada festivalului, înseamnă că e nevoie de el. Sunt acolo mii de oameni. S-au legat prietenii, s-au căsătorit oameni mulțumită festivalului ăstuia, sunt copii care, la primele ediții, se vânzoleau în fața scenei, iar acum au, la rândul lor, copii… Sunt chestii care te fac să mergi mai departe. Nu cred că ar avea cineva nervii acum să mai facă un astfel de festival.

Practic, din ce an l-ați preluat ca organizare?
Nu mai știu. De la ediția a treia. Eram director la Radio Analog și a bătut la ușa mea Liviu Butoi, care m-a întrebat dacă nu pot să-l ajut, că nu găsea niciun sponsor. Avea o braziliancă, avea un tobar din Olanda… Era nevoie de bani, chiar dacă, la vremea respectivă, Gigi Tăuș susținea cu masa și cazările. Erau totuși costuri, nu poți să-i impui unui artist să vină pe gratis. Mi-am întrebat patronii de atunci dacă ne putem implica, au fost de acord, am lucrat cu echipa de marketing, au venit niște bani… Erau numai timișoreni atunci. Așa s-a născut ediția a treia. De la ediția a patra, Liviu Butoi s-a retras.

Care a fost ediția cel mai greu de organizat până acum?
Cea actuală. Evident, pentru că nu sunt bani. Trebuie să te chinui cu sponsori mici, cu prieteni… Lumea dacă vede pe afiș 30-40 de sponsori spune „Mamă, ce de bani sunt aici”, uitând că 70% din ei sunt prieteni. Eu fără prieteni n-aș putea face nimic, în special prietenii de la București. În momentul de față, susținerea festivalului e 80% de la București, 20% de pe aici.

Anul viitor cum va fi?
Foarte probabil, ediția a XVIII-a va avea loc cu o săptămână mai târziu, pentru că exact în aceeași perioadă au loc festivalurile de la Umbria, Montreux, North Sea Jazz, Praga și Copenhaga. Exact în acel weekend se termină festivalul de la Istanbul, care durează o lună. În timpul verii, în Franța sunt 158 de festivaluri de jazz. Practic, eu primesc zilnic în jur de 100-150 de e-mailuri cu propuneri pentru artiști. Pentru 2014 am deja un artist, Ulf Wakenius, care mi-a dat în scris că vine anul viitor. Prin septembrie or să se știe și turneele americane prin Europa…

Sunteți pe ultima sută de metri cu ediția din acest an. Ce mai e de făcut?
Trebuie să merg să rezolv cu primăria, cu jandarmii, cu poliția, cu Sanepidul… Sunt tot felul de reclamații. Anul trecut, cineva din sat a tăiat intenționat apa, pe motiv că era consumul prea mare și să nu rămână ei fără apă. În momentul ăla n-ai mai putut să lași toaletele deschise. Am pus bani, eu și cel care deține terenul, am adus două cisterne de la Reșița… Până am rezolvat problema, erau deja vreo trei reclamații.

Oamenilor le place să reclame. Unii au reclamat că nu sunt scaune, ce-i aia cu bușteni… Sunt tipi care vin fără să știe unde vin. Sunt multe personaje ridicole și pe acolo. Anul trecut, trei zile din patru am stat pe generator, pentru că s-a umblat în tabloul electric. Nu toată lumea de acolo e favorabilă. Sunt tipi care spun că și-au luat case acolo pentru liniște, nu pentru hărmălaia de la festival.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

Juror a spus: (iunie 23rd, 2013 at 16:18 )

Întreg scandalul de anul trecut a fost, de fapt, doar un balon de săpun, pentru că PMT nu mai finanțează evenimentul de nouă ani!

Si totusi domnul acesta pe care il stimam pt ce efort facea ca sa organizeze festivalul… nu s-a dat in laturi sa faca scandal ca si cand primaria baga bani in Garana de dadea bugetul pe dinafara… Si la prima intrebare inca lasa suspiciunea ca vinovatia pt greutatile de organizare provine de la Robu.
Manipulare grosolana.

@Juror a spus: (iunie 23rd, 2013 at 16:33 )

stii ce cred eu, juror? in primul rand ca exagerezi, iar in al doilea rand ca nu faci decat sa manipulezi si tu alti oameni care ti-ar citi comentariul. aia cu jichici nu ti-a sarit in ochi? el a fost cel care a initiat proiectul de hotarare anul trecut pentru finantarea festivalului de la garana. de ce nu a sait ca turbatul atunci marele robu?

spectator a spus: (iunie 23rd, 2013 at 16:36 )

juror, nu a facut nimeni scandal, dar exista un contract care trebuia respectat. plus ca finantarea era prevazuta in bugetul de anul trecut, iar cel care o propusese e chiar unul dintre liberalii cu pozitie in consiliul local. nimeni nu spune ca e de vina robu pentru greutatile in organizare. oamenii astia s-au descurcat si fara primarie si o si spun public. deci cu sau fara robu, pentru ei e la fel.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”

Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. Este un “cadou pentru Sorin Grindeanu”, a anunţat unul dintre iniţiatorii moţiunii. Moţiunea de cenzură intitulată “România nu este de vânzare – fără progresiști la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025

CSC Dumbrăvița dispută la finalul acestei săptămâni, ultimul joc oficial din deplasare din acest an calendaristic. Sâmbătă, de la ora 11.00, joacă în fieful celor de la FC Voluntari, în cadrul etapei a 16-a din Liga 2. Cele două echipe se întâlnesc pentru a doua oară într-un meci direct. La 14 decembrie 2024, tot pe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie, seminarul științific cu tema „Practica analizei riscurilor geopolitice”. Evenimentul a fost susținut de Dr. Timothy Less, Senior Advisor for Geopolitics la Cambridge Centre for Risk Studies, Judge Business School, University of Cambridge. Seminarul a fost deschis de Prof. Dr. Dana-Maria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad
Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie, seminarul științific cu tema „Practica analizei riscurilor geopolitice”. Evenimentul a fost susținut de Dr. Timothy Less, Senior Advisor for Geopolitics la Cambridge Centre for Risk Studies, Judge Business School, University of Cambridge. Seminarul a fost deschis de Prof. Dr. Dana-Maria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. Este un “cadou pentru Sorin Grindeanu”, a anunţat unul dintre iniţiatorii moţiunii. Moţiunea de cenzură intitulată “România nu este de vânzare – fără progresiști la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”
Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și arhitecturală. Imobilul va fi transformat într-un hub educațional și cultural pentru studenți, deschis pentru întreaga comunitate. • Casa Mühle – o clădire cu o importantă valoare arhitecturală și emoțională pentru Timișoara – este amplasată în vecinătatea campusului Universității Politehnica Timișoara....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș
Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”, De această dată este vorba de  “Turul Timișoara interbelică”, pe care îl puteţi descoperi alături de istoricul Dan Codre. Evenimentul este găzduit de Visit Timişoara şi Timisoara Citz Tours. Perioada dintre cele două războaie mondiale a fost momentul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat
Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean Timiș au în stoc destul material antiderapant, iar utilajele pot interveni la nevoie. Prefectul de Timiș. Cornelia Elena Micicoi, a vizitat bazele respective. Au fost vizitate Centrul de întreținere și coordonare Orțișoara, Centrul de întreținere și coordonare Țipari, Bazele de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bazele de deszăpezire din Timiș au în stoc material antiderapant necesar pe vreme de iarnă
Președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, aduce din nou în prim plan ”unirea” Spitalului Județean și a Spitalului Municipal în cadrul unui consorțiu medical. După ce a insistat că spitalele aflate în subordinea instituției pe care o conduce oferă condiții mai bune, el a subliniat că e important ca achizițiile de dotări să se facă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis propune din nou unirea Spitalului Județean cu Spitalul Municipal Timișoara în cadrul unui consorțiu
Pentru o seară, duminică de la ora 18.00, Piața Libertății va deveni un loc în care imaginația se întâlnește cu arta într-un mod unic. Pationoarul din Piața Libertății devine duminică loc de spectactol. Trupa Circus on Ice Savieliev Grand va transforma patinoarul într-un univers magic inspirat din lumea Harry Potter, într-o producție spectaculoasă care îmbină...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Personajele din Harry Potter prind viață pe gheața patinoarului din Piața Libertății
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.